"Vi gör ingen skillnad på våra kunder"

  • : Function ereg() is deprecated in /storage/content/26/187426/grandriver.se/public_html/includes/file.inc on line 895.
  • : Function ereg() is deprecated in /storage/content/26/187426/grandriver.se/public_html/includes/file.inc on line 895.
  • : Function ereg() is deprecated in /storage/content/26/187426/grandriver.se/public_html/includes/file.inc on line 895.
  • : Function ereg() is deprecated in /storage/content/26/187426/grandriver.se/public_html/includes/file.inc on line 895.
  • : Function ereg() is deprecated in /storage/content/26/187426/grandriver.se/public_html/includes/file.inc on line 895.
  • : Function ereg() is deprecated in /storage/content/26/187426/grandriver.se/public_html/includes/file.inc on line 895.
  • : Function ereg() is deprecated in /storage/content/26/187426/grandriver.se/public_html/includes/file.inc on line 895.

Idag var jag i samtal med en större svensk bank som förklarade att man inte "gör någon skillnad på företagets kunder", dvs att de kommunicerar med alla kunder på samma sätt. Detta är fortfarande ett relativt vanlig synsätt; "One advertising fits all". I den bästa av världar skulle erbjudanden vara skräddarsydda till varje individ. Detta är naturligtvis inte möjligt men många företag försöker att anpassa sitt erbjudande utifrån olika målgrupper. I ett mångkulturellt samhälle är det t om "destruktivt" att ha ett sysnsätt där alla kunder är lika och vill ha samma sak. Istället bör man se möjligheterna med att skapa relationer till olika målgrupper på marknaden.

Låt oss ta banksektorn som exempel. Är man född i Sverige får man tidigt en relation till en av storbankerna. Föräldrar öppnar bankkonton till sina barn för ett tidigt sparande. Ofta kan denna relation vara livet ut och föras vidare till nästa generation. Är man inte född i Sverige har man inte heller haft någon förälder som öppnat ett bankkonto till en som barn. Varumärkeskännedomen inom banksektorn är naturligtvis även lägre. I och med att ingen etablerad relation finns mellan personer med invandrarbakgrund (även 2:a generationens invandrare) och bankväsandet i Sverige finns det stora möjligheter för svenska banker att värva nya lojala kunder genom mångkulturell marknadsföring.

Grand River hjälper företag från idé till genomförande; val av målgrupper, kommunikationsplan, produktion av kampanj och genomförande. Vi håller en klar röd tråd som skapar lönsamhet för våra kunder.